Steenstof kan Braziliaanse regenwoud helpen herstellen

Onderzoekers van de University of Sheffield onderzoeken of fijngemalen vulkanisch gesteente de bodemkwaliteit van cacaoplantages kan verbeteren en tegelijkertijd koolstof uit de atmosfeer kan vastleggen. De studie, gepresenteerd tijdens de EGU General Assembly 2026, richt zich op twee cacaosystemen in het Braziliaanse Atlantische regenwoud: commerciële agroforestry en het traditionele “cabruca”-systeem, waarbij cacao tussen inheemse bomen groeit. Door fijngemalen basaltstof aan de bodem toe te voegen, …

Lees verder

2,5 gram pure cacao blijkt de gezichtsscherpte bij daglicht te verbeteren

Het eten van 2,5 gram puur natuurlijk cacaopoeder verbetert de gezichtsscherpte bij gezonde jonge volwassenen en bij daglicht, blijkt uit onderzoek van de Universidad Complutense de Madrid (UCM) en het ICTAN (Institute of Food and Nutrition Science and Technology) van de CSIC . De studie, gepubliceerd in het Journal of Functional Foods, analyseert de effecten van twee voedingspolyfenolen: cacaoflavanolen en anthocyanines van rode bessen. “Hoewel dit …

Lees verder