Nieuws darmpoliepen


balk2.jpg (42734 bytes)

Google


Een nieuw omega-3 preparaat beschermt tegen darmpoliepen

Faculteit van Gezondheid en Medicijnen van de Universiteit van Leeds, Groot Brittannië. De resultaten van een nieuwe studie tonen een nieuw preparaat, van een omega 3 -veelvoudig onverzadigd vetzuur - wat op natuurlijke basis in vis gevonden wordt, wat hoop geeft aan duizenden patiënten die het risico lopen om een aangeboren vorm van darmkanker te ontwikkelen. Een team van onderzoekers geleid door Professor Mark Hull van de Universiteit van Leeds, bestudeerd patiënten gediagnosticeerd met een zeldzame aangeboren erfelijke conditie genaamd FAP (familial adenomatous polyposis) (erfelijke darmaandoening) , die verantwoordelijk geacht wordt voor 1 op de 100 vormen van darmkanker.

Wetenschappers zagen gedurende een proef van zes maanden met dit omega-3 preparaat een betekenisvolle vermindering in grootte en aantal van de groei in het voorstadium van kanker, bekend staand als de vorming van poliepen. Professor Hull en zijn team zeggen nu dat verder onderzoek nodig is om te onderzoeken hoe dit nieuwe agens (chemische stof) EPA (eicosapentaenoic acid) de niet erfelijke vorm van darmkanker kan helpen voorkomen. Een vorm van kanker die de derde voorkomende kanker in Groot Brittannië is en jaarlijks gediagnosticeerd in ongeveer 37.000 mensen.

FAP veroorzaakt een groot aantal poliepen in de bekleding van de dikke darm wand. Patiënten ondergaan gewoonlijk een darmoperatie maar het risico op de vorming van poliepen en kanker in de resterende darm blijft bestaan zodat een regelmatige endoscopie (camera test) nodig blijft.

Professor Hull zegt: "Een veilig en effectief medicijngebruik kan het aantal indringende onderzoeken terugbrengen die als onplezierig worden ervaren en die altijd een klein risico met zich meebrengen. "Er is zeer zeker een medische noodzaak voor een effectieve en preventieve therapie die zowel veilig als verdraagzaam is want de bestaande medicijntherapie voor FAP wordt geassocieerd met een verhoogd risico voor een hartaanval bij oudere personen," voegt hij toe.

De studie, waarvan in de fondsen voorzien wordt door SLA Pharma AG, was een samenwerking tussen onderzoekers aan het Leeds Instituut van Moleculaire Medicijnen, St James's Universiteit Ziekenhuis in Leeds, St Mark's Ziekenhuis in Londen, St George's Ziekenhuis in Londen en Sant'Orsola-Malpighi Ziekenhuis in Bologna, Italië.

Gedurende een toevallig verdeelde placebo proefneming observeerde het team de conditie van 55 patiënten gedurende zes maanden. Van hen kregen 28 patiënten dagelijks 2 gram van deze nieuwe formule van hooggezuiverde omega-3 meervoudig onverzadigd vetzuur EPA (met de naam Alfa). Onderzoekers observeerde een duidelijke afname in aantal en grootte van de poliepen bij deze groep patiënten, terwijl de placebo groep een verhoging liet zien in aantal en grootte van de poliepen gedurende dezelfde periode.

"De bijzondere bereiding van EPA die wij gebruiken levert gemiddeld een 4x beter meervoudig onverzadigd vetzuur op per dag, als wanneer men dit verkrijgt door het eten van 2 tot 3 porties vis per week. Het medicijn is ook ontwikkeld voor gebruik in de dunne darm waardoor men misselijkheid en een slechte adem wil vermindering die vaak wordt geassocieerd met vrij verkrijgbare visolie supplementen" aldus Professor Hull.

Verder onderzoek is nu nodig om te onderzoeken in hoeverre dit nieuwe preparaat veilig is en een effectieve behandeling is voor de vele patiënten die lijden aan deze asymptotische (rechte lijn tot welke een kromming nadert zonder haar ooit te raken) darmpoliepen en die een verhoogd risico lopen op herhaling van darmpoliepen en darmkanker.

Ongeveer 85% van de patiënten met een gediagnosticeerde darmkanker zijn boven de 60 jaar oud. Het Ministerie van Gezondheid heeft een onderzoeksprogramma ingesteld voor mensen tussen de 60 en 75 jaar oud en oudere mensen kunnen een aanvraag bij hun huisars doen om hieraan mee te doen.

Meer informatie bij: Link

Vertaald door Pauline Laumans



 

 


 


View My Stats