Jan Smit uit Veendam heeft een bijzonder
geslaagd kruidenelixer gebrouwen. Het goedje wordt inmiddels geproduceerd in een fabriekje
in Zwolle. Ook de Universiteit van Wageningen heeft belangstelling getoond. De eerste
brouwseltjes, dat vooral goed zou zijn voor de weerstand, maakte Smit op zijn
zolderkamertje in Veendam. Maar sindsdien is het snel gegaan met het kruidenelixer, dat
volledig uit natuurlijke ingrediënten bestaat. Er is zoveel belangstelling voor het
drankje dat het nu wordt geproduceerd in een fabriekje in Zwolle. Liever had Smit het
drankje thuis geproduceerd, maar daar had de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) te veel
moeite mee. De Universiteit Wageningen heeft het elixer opgenomen in een stalboekje voor
de biologische landbouw omdat boeren goede ervaringen hebben opgedaan met het brouwsel. De
Universiteit benadrukt dat de werking van het elixer niet wetenschappelijk is onderzocht.
Wel staat vast dat het drankje geen schadelijke stoffen bevat en dat de meeste gebruikers
er tevreden over zijn.
Onlangs werd breed uit in de media bericht
dat calcium supplementen niet werkten en zelfs een grotere kans gaven op een hartinfarct.
Klopt dit dan niet? Jazeker wel, het risico op een hart aan kan over een vijf jaar periode
met 30% toenemen. Wat is er dan zo krom en leugenachtig aan deze studie. Er werd in deze
metastudie gebruik gemaakt van zorgvuldig geselecteerde aantal van 15 studies uit het
totaal van meer dan 100 studies. En wat blijkt, calcium supplementatie dient te gebeuren
samen met vitamine D, extra magnesium, omega 3 en vitamine K-2. Zonder deze essentiële
cofactoren kan de calcium inderdaad in de bloedbaan terecht komen met alle gevolgen van
dien. Supplementen worden dus weer eens in een kwaad daglicht gebracht door simpelweg een
belangrijk deel van de studies te verzwijgen. Indien calcium met de vernoemde co factoren
wordt ingenomen voorkomen ze botontkalking en geven tevens een vermindert risico op
darmkanker.
Dierstudie: Q10 verhoogt
uithoudingsvermogen met 40 procent
Als mensen een beetje lijken op de muizen
waarmee Zweedse onderzoekers van Uppsala University hun proeven hebben gedaan, dan hebben
duursporters die op zoek zijn naar een effectief supplement een hele goede aan Q10.
Miljoenen slokken synthetische vitaminen
naar binnen, om dan ziek te worden van, en te overlijden aan degeneratieve ziekten. U moet
begrijpen dat geïsoleerde vitaminen gedeeltelijke vitaminen zijn, in combinatie met
andere chemicaliën. Ze zijn een low-end alternatief voor de hele, echt complete
voeding.
Vitaminen, mineralen en hun effect op je
gezondheid
Brian R. Clement
Men is zich er vaak niet van bewust dat er
misleidende informatie staat op de etiketten van voedingssupplementen of men die nu bij de
drogist of bij the reformzaak koopt. Het merendeel van deze supplementen is afkomstig uit
laboratoria van de farmaceutische industrie en wordt kunstmatig geproduceerd. Bijna alle
medisch wetenschappelijke studies op het gebied van voedingsstoffen en gezondheid baseren
zich op het gebruik van synthetische voedingssupplementen. Er bestaan duidelijke
verschillen tussen natuurlijke- en synthetische supplementen en hoe deze invloed hebben op
je gezondheid. Dit boek helpt je de weg te vinden in het enorme aanbod van vitaminen en
mineralen. Het laat zien hoe je, bijvoorbeeld door de informatie op de etiketten, de
plantaardige supplementen kunt onderscheiden van synthetische.
De reclamecampagne van de
farmaceutische Industrie vervuilt de media inzake voedingssupplementen
Het is het slechts bewaarde geheim in de
medische wereld: Geld van de farmaceutische industrie koopt de invloed van media.
Wat het publiek al zolang vermoedde, is recentelijk publiekelijk geworden door een studie
van collegiale intervisie. Onderzoekers van Wake Forest University School of
Medicine en de University of Florida hebben bevindingen gedaan tijdens
onderzoek dat in belangrijke medische media neemt farmaceutische reclame toe, welke
geassocieerd wordt met de publicatie van minder artikelen voor voedingssupplementen.
Verder bevonden ze in hun onderzoek dat meer advertenties in de media van farmaceutische
bedrijven resulteren in meer artikelen met negatieve conclusies over de veiligheid
van voedingssupplementen.
Dit nieuwe onderzoek, de eerste in zijn
soort, onderzocht specifiek de farmaceutische reclame in vergelijking tot artikelen over
voedingssupplementen. De schrijvers van het onderzoek onderzochten een
jaar lang de tekstwaarde in elk van de elf belangrijkste medische media: the Journal
of the American Medical Association, New England Journal of Medicine, British Medical
Journal, Canadian Medical Association Journal, Annals of Internal Medicine, Archives of
Internal Medicine, Archives of Pediatric and Adolescent Medicine, Pediatrics and Pediatric
Research, and American Family Physician.
De resultaten waren statistisch gezien
veelbetekenend en gênant/pijnlijk. De media met de meeste farmaceutische reclames
publiceren duidelijk minder belangrijke artikelen over voedingssupplementen per
uitgave dan media met minder farmaceutische advertenties.(P < 0.01). Media met de
meeste
farmaceutische reclames publiceren geen klinische onderzoeken of panel onderzoek (twee
groepen mensen worden daarbij gevolgd voor een bepaalde studie) over voedingssupplementen.
Het percentage van belangrijke artikelen die concluderen dat supplementen onveilig
zijn, was 4% in media met de
minste en 67% in media met de meeste farmaceutische advertenties (P = 0.02). De
onderzoekers concluderen dat het gevolg van adverteren op publicaties reel
aanwezig is en zeggen het uiteindelijke resultaat van deze vervuiling in
professionele handleidingen, gezondheidszorg en gezondheidsbeleid een zaak is van groot
publiekelijk belang. Het is inderdaad zo. De kosten voor de gezondheidszorg rijzen
de pan uit, terwijl de winsten op medicijnen enorm stijgen.
De Canadese psychiater Abram Hoffer, M.D,
Ph.D., zegt: We moeten allemaal ons best doen om het publiek te onderleggen over de
verdienste van gezond verstand, waarbij de mens centraal moet staan en niet de grote
farmaceutische bedrijven. Bo H. Jonsson, M.D., Ph.D., van het Karolinska
Institute in Sweden geeft de volgende verklaring Positieve artikelen over het
effect van het toedienen van hoge dosis vitaminen zijn lang genegeerd bij de medische
gevestigde orde in plaats van verder wetenschappelijk onderzoek erover uit te
voeren. Wanneer een patiënt vragen stelt over het gebruik van voedingssupplementen
antwoord menige huisarts met Ik heb geen enkel wetenschappelijk artikel over een
studie gelezen dat de veiligheid en werkzaamheid van voedingssupplementen staaft.
Er is geen onderzoek naar gedaan. Jammer
genoeg heeft deze groep gelijk en wij weten waarom er geen onderzoek naar is gedaan.
Belangrijke medische media, hun redacteuren en schrijvers zijn te koop. Harde woorden?
Misschien! Maar alleen omdat de waarheid hard is. On the take oftewel te
koop refereert aan het ontvangen van geld in ruil voor invloed. Het is naïef te
veronderstellen dat geld niet corrupt maakt. Het promoten van gevestigde belangen maskeren
dat de wetenschap op het verkeerde been is en tot inzicht moet komen. Op zijn minst
betekent het aanvaarden van geld de verplichting om rekenschap te geven over de herkomst
van het geld.
Alle medische media zouden rekenschap
moeten afleggen en in elke uitgave een volledig inzicht moeten geven per item hoeveel geld
er precies uit welke bron voor het item komt. Elk medisch tijdschrift dat dit niet doet
heeft een reden waarom het niet openbaar gemaakt wordt. Deze reden heeft niets te maken
met de gezondheidszorg. Het gaat om persoonlijk gewin. Geld dat media beweegt zich te
laten leiden door artsen om het publiek te overtuigen. Wanneer medische media dit
ontkennen, laat ze het dan bewijzen door volledige openbaarmaking van de feiten. Nu.