Cafeïne (koffie, cola etc)
vermindert de insuline gevoeligheid
Slecht nieuws voor koffieleuten, caffeïne
verlaagt de insuline gevoeligheid met 15%
Caffeine decreased insulin sensitivity
by 15% (P < 0.05 vs. placebo). After caffeine administration, plasma FFAs increased (P
< 0.05) and remained higher than during placebo. Plasma epinephrine increased fivefold
(P < 0.0005), and smaller increases were recorded in plasma norepinephrine (P <
0.02) and blood pressure (P < 0.001). Dipyridamole did not alter insulin sensitivity
and only increased plasma norepinephrine (P < 0.01).
Fructose als zoetstof verlaagt ook je
insuline gevoeligheid.....
Despite comparable weight gain, there were
differential effects of glucose and fructose on regional adipose deposition and gene
expression. BW was stable during the 2-week inpatient periods at both the beginning and
end of the study. However, during the 8-week outpatient intervention period, when the
subjects consumed 25% of daily energy requirement as glucose- or fructose-sweetened
beverages along with ad libitum self-selected diets, both groups of subjects exhibited
significant increases of BW (Figure 1A), fat mass, and waist circumference. Total and
visceral adipose tissue (VAT) volumes were not significantly changed in subjects consuming
glucose; however, subcutaneous adipose tissue (SAT) volume was significantly increased. In
contrast, both total abdominal fat and VAT volume were significantly increased in subjects
consuming fructose.
Zwarte koffie is ietsiepietsie gezonder dan
koffie met creamer of melk, en koffie met melk is weer ietsiepietsie gezonder dan koffie
met creamer. Dat blijkt het artikel dat onderzoekers van het Zwitserse Nestle Research
Center binnenkort publiceren in de Journal of Nutrition. Creamer en in mindere mate melk
remmen de opname van polyfenolen in de koffie door het lichaam.
De universiteiten van Lund en Malmö uit
Zweden hebben onderzoek gedaan naar het effect van koffie op vrouwen. Het blijkt dat
koffie borsten kan laten krimpen. CYP1A2 heet het gen wat een vrouw moet hebben om haar
borsten te laten verkleinen door middel van koffie. De helft van de Zweedse vrouwen heeft
dat gen. Al met drie kopjes koffie per dag kunnen de borsten van een vrouw kleiner worden.
Wij gingen op zoek naar Nederlandse vrouwen om hen te waarschuwen voor de gevaren van
koffie In het verleden zijn er vaker onderzoeken geweest naar het effect van koffie. Zo
blijkt bijvoorbeeld dat koffie beschermt tegen kanker. Op MedicalFacts kun je er alles
over lezen. Eén ding is in ieder geval zeker: Een kopje koffie zal nooit meer hetzelfde
zijn.
Nespresso spaartip voor yuppies
Rob Greuter
A low dose of caffeine when pregnant may damage the heart of offspring for a
lifetime
A new study published online in The FASEB Journal shows that the equivalent of one dose of
caffeine (just two cups of coffee) ingested during pregnancy may be enough to affect fetal
heart development and then reduce heart function over the entire lifespan of the child. In
addition, the researchers also found that this relatively minimal amount of exposure may
lead to higher body fat among males, when compared to those who were not exposed to
caffeine. Although the study was in mice, the biological cause and effect described in the
research paper is plausible in humans. According to Scott Rivkees, Yale's Associate Chair
of Pediatric Research and a senior researcher on the study, "Our studies raise
potential concerns about caffeine exposure during very early pregnancy, but further
studies are necessary to evaluate caffeine's safety during pregnancy." To reach their
conclusion researchers studied four groups of pregnant mice under two sets of conditions
for 48 hours. The first two groups were studied in "room air," with one group
having been injected with caffeine and another injected with saline solution. The second
two groups were studied under conditions where ambient oxygen levels were halved, with one
group receiving caffeine and the other receiving saline solution. They found that under
both circumstances, mice given caffeine produced embryos with a thinner layer of tissue
separating some of the heart's chambers than the group that was not given caffeine. The
researchers then examined the mice born from these groups to determine what long-term
effects, if any, caffeine had on the offspring. They found that all of the adult males
exposed to caffeine as fetuses had an increase in body fat of about 20 percent, and
decreased cardiac function of 35?? percent when compared to mice not exposed to
caffeine."Caffeine is everywhere: in what we drink, in what we eat, in pills that we
use to relieve pain, and even in candy," said Gerald Weissmann, M.D., Editor-in-Chief
of The FASEB Journal. "This report shows that despite popular notions of safety,
there's one place it probably shouldn't be: in the diet of an expectant mother."
New Kaiser Permanente study
fortifies caffeine's link to miscarriage
A new study by Kaiser Permanente offers the strongest evidence to date linking caffeine
consumption during pregnancy to miscarriage because it's the first study to thoroughly
control for pregnancy-related caffeine aversion. Appearing in The American Journal of
Obstetrics and Gynecology, the study of 1,063 pregnant women found that women who consumed
200 mg or more of caffeine per day doubled their miscarriage risk.
Midlife coffee and tea drinking and
the risk of late-life dementia
Midlife coffee drinking can decrease the risk of dementia/Alzheimer's disease (AD) later
in life. This conclusion is made in a Finnish Cardiovascular Risk Factors, Aging and
Dementia (CAIDE) Study published in the January 2009 issue of the Journal of Alzheimer's
Disease (Volume 16:1). This study has been conducted at the University of Kuopio, Finland
in collaboration with Karolinska Institutet, Stockholm, Sweden, and the National Public
Health Institute, Helsinki, Finland. The study included participants from the survivors of
population-based cohorts previously surveyed within the North Karelia Project and the
FINMONICA study in 1972, 1977, 1982 or 1987 (midlife visit). After an average follow-up of
21 years, 1409 individuals (71%) aged 65 to 79 completed the re-examination in 1998. A
total of 61 cases were identified as demented (48 with AD). "We aimed to study the
association between coffee and tea consumption at midlife and dementia/AD risk in
late-life, because the long-term impact of caffeine on the central nervous system was
still unknown, and as the pathologic processes leading to Alzheimer's disease may start
decades before the clinical manifestation of the disease," says lead researcher,
associate professor Miia Kivipelto, from the University of Kuopio, Finland and Karolinska
Institutet, Stockholm, Sweden. At the midlife examination, the consumption of coffee and
tea was assessed with a previously validated semi-quantitative food-frequency
questionnaire. Coffee drinking was categorized into three groups: 0-2 cups (low), 3-5 cups
(moderate) and >5 cups (high) per day. Further, the question concerning tea consumption
was dichotomized into those not drinking tea (0 cup/day) vs. those drinking tea (?1
cup/day).
Drinking coffee appears to hamper efforts by people with type 2 diabetes to control their
blood sugar levels, and can exaggerate the blood sugar rise which occurs after each meal,
according to new research.
Tampa Researchers Find Caffeine
Eases Alzheimer's Effects
Given the already widespread use and acceptance of coffee in moderate amounts," they
wrote, "long-term coffee intake could be a viable strategy" for reducing the
risk of Alzheimer's disease.